Czy pomimo tego że ulotki stały się bardzo powszechne, często wręcz nagminnie wręczane, „wpychane” przez osoby, które je rozdają, to nadal mogą być skuteczną formą reklamy? Jak najbardziej! Bardzo ważnym elementem jaki wpłynie na twoją sprzedaż jest tekst jaki na niej napiszemy. Treść ulotki w głównej mierze zdecyduje  czy ulotka będzie sprzedawała czy nie. Dowiedz się jak tworzyć ciekawy opis swojej oferty oraz dlaczego korzyści są ważniejsze niż zalety.

Jeśli czytasz ten artykuł, to wygląda na to że szukasz porad na temat tworzenia ulotki reklamowej. W tym artykule przedstawię w jaki sposób napisać treść ulotki reklamowej, która sprzedaje oraz pokażę najczęściej popełniane błędy przez przedsiębiorców, którzy samodzielnie lub z pomocą grafika podejmują się jej tworzeniu.

Uważam, że ten artykuł nie tylko pomoże Tobie stworzyć ulotkę reklamową która da Ci oczekiwane korzyści, ale także poszerzy Twoją wiedzę o kilka istotnych i skutecznych metod sprzedaży, co ułatwi Tobie wybór odpowiedniej firmy, która ją dla Ciebie zrealizuje.

1. Czym tak naprawdę jest „skuteczna ulotka reklamowa”?

Jeśli w tej chwili myślisz, że praktycznie każda ulotka jest w jakiś sposób skuteczna, to możesz mieć całkowitą rację.

Jednak aby zrozumieć, dlaczego nie każda ulotkę możemy nazwać skuteczną, posłuże się tutaj przykładem.

Przyjmijmy, że ulotkę do ręki otrzymało 1000 osób, z Twojej oferty skorzystało jednak tylko 10 osób, czyli Twoja ulotka osiągnęła 1% konwersji (konwersja jest to ilość zdobytych klientów, w tym przypadku wyrażona w procentach).
Co jednak zrobi przeciętny przedsiębiorca w sytuacji, gdy chce zdobyć 10 razy więcej klientów? Oczywiście rozda 10 razy więcej ulotek, trudno stwierdzić czy faktycznie ilość klientów pomnoży się dziesięciokrotnie, może będzie wyższa a może niższa niż zakładana. Natomiast zwiększenie jej skuteczności zadziała pozytywnie na sprzedaż przy takiej samej ilości rozdanych ulotek!

 

Nie chodzi jednak w tym artykule o wróżenie z fusów. Lepszym sposobem byłoby zastanowić się czy oby taka ulotka faktycznie skutecznie sprzedaje, czy po prostu przez przypadek 10 klientów bezwzględnie czegoś potrzebowało.

 

Można także pomyśleć, że praktycznie każdy ignoruje ulotki. Nic bardziej mylnego! Z prowadzonych obserwacji wynika, że ulotki są bardzo często tylko na szybko przeglądane przez większośc odbiorców. nawet w przypadku, gdy ktoś ją ma zamiar wyrzucić. Oznacza to tylko jedno, decydując się na stworzenie ulotki reklamowej jej całokształtem masz sprawić, aby w dosłownie kilka sekund potencjalny kontrahent zainteresował się Twoją ofertą.

Oczywiście stworzenie naprawdę skutecznej ulotki reklamowej nie spowoduje, że jeśli prowadzisz kawiarnię i ktoś po prostu nie pije kawy, zacznie ją pić…

Jednak nawet mógłbyś kogoś skłonić do polecenia Twojej firmy osobie znajomej, bo po prostu twoja ulotka wzbudziła w nim jakąś ciekawość.Jednak w oparciu o porady zawarte w dalszej części tego artykułu pomogą ci w dużym stopniu zoptymalizować treść pod względem sprzedaży.

2. Zagłębmy się w ulotkę, do dzieła!

Ulotkę możemy podzielić na część graficzną i treść, które się idealnie uzupełniają. Ważną zasadą projektowania ulotki, jest rozpoczęcie tworzenia od napisania treści. Nigdy nie zaczynaj od tworzenia projektu graficznego, jest to bardzo częsty błąd który bardzo wpływa na skuteczność sprzedażową ulotki i także innych form reklamowych.

Jeśli zastanawiasz się dlaczego tak jest, to każdy element graficzny ulotki musi być przygotowany do treści nie na odwrót, dzięki temu unikniesz w bardzo wielu przypadkach robienia całego projektu od nowa oraz każdy jej element będzie idealnie do niej dostosowany pod względem wizualnym a przede wszystkim umożliwi pozycjonowanie treści w taki sposób, aby czytelnik zainteresował się naszą ofertą.

 

Większość osób lub firm zajmujących się projektowaniem ulotek, nie zna podstawowych zasad marketingu co potem bardzo wpływa na sprzedaż, tworząc ulotki ładne jednak z zasady niedostatecznie skuteczne, każdy element może wpłynąć na to czy efekty jej kolportażu będą wystarczająco dobre, przykładem może być już rozmieszczenie tekstu na takiej ulotce.

3. W jaki sposób pisać?

Z całą pewnością widziałeś w swoim życiu niejedną ulotkę reklamową. Jednak czy zagłębiałeś się kiedyś w to, w jaki sposób została napisana lub jak jest zbudowana?

Do tego momentu nie zawracałeś sobie tym głowy, w tej chwili nawet możesz szukać w swoim mieszkaniu ulotek. Jeśli chciałeś brać z nich przykład to tego osobiście nie polecam. Większość z nich nie trzyma się podstawowych zasad, jakie Tobie tutaj przedstawię.

 

Pierwsza strona ma za zadanie zachęcić klienta do wczytania się w szczegóły Twojej oferty.
Ma ona zawierać krótkie hasła, które go zainteresują, pamiętaj o interesującym nagłówku, ma być on krótki ale bardzo treściwie przedstawić co chcesz klientowi zaoferować. Pamiętaj, że ulotka nie może być przepełniona tekstem i oczywiście musi być przede wszystkim czytelna!
Gdy podchodzisz do pisania oferty, którą umieścisz na ulotce, używaj takich sformułowań aby zwracać się do klienta bezpośrednio, nie uogólniaj treści ulotki do wszystkich osób na ziemi. Przedstaw swoją ofertę w taki sposób, aby klient czuł że zwracasz się do niego. Nie stosuj zdań takich jak “Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty”, “Drodzy Państwo”, “Drodzy klienci”, zamień to na:

 

  • “Zadzwoń już teraz, odpowiemy na wszystkie Twoje pytania.”
  • “Przyjdź do nas już teraz i znajdź to czego przez cały czas szukałeś.”
  • “Przetestuj produkt na żywo”

 

Jednak, poza zwrotem bezpośrednim, trzy powyższe zdania mają wspólną cechę, wzywają do akcji!
Aktywny kupujący to najlepszy klient, wszystkie te zdania właśnie w ten sposób kierują go do działania. Jeśli klient zadzwoni, już wiesz że jest potencjalnie zainteresowany, jego działanie czyli w tym przypadku telefon do ciebie, czy pojawienie się u Ciebie i przetestowanie produktu bardzo skłoni go do zakupu. Jeśli produkt jest jeszcze wartościowy, a masz go w ten sposób przedstawić to nie ma żadnych wątpliwości że jeśli przyszedł z zamiarem skorzystania z oferty, na pewno to zrobi.

 

Pisanie pustej oferty, nie skłoni klienta do zakupu, wezwanie do akcji to jedna z metod,
która mówi klientowi “tak, zrób to”. Jednak żeby w ogóle zdecydował się z tobą skontaktować, Twoim obowiązkiem jest zaprezentowanie mu wartości Twojej oferty.

 

Bardzo dobrą metodą na pokazanie wartości, jest prezentowanie korzyści, a nie zalet, jeśli napiszesz że np. twój produkt jest:

 

  • ładny
  • niezniszczalny
  • funkcjonalny
  • mały
  • wydajny

 

Sądzisz, że zaprezentowanie tych zalet skłoni klienta do zakupu? Odniosę się teraz do tych przykładów zalet aby pokazać ci jak zaprezentować korzyści.

 

  • ładny produkt –  ”idealnie dopasuje się do Twoich mebli”
  • ma dużo funkcji – “Nie potrzebujesz już kilku urządzeń, to jedno zastąpi je wszystkie!“
  • mały – “Brakuje miejsca w mieszkaniu? Zastąp wiele urządzeń jednym malutkim“
  • niezniszczalny – “Zapomnij o kłopotach z serwisem”
  • wydajny – “Dzięki temu produktowi zaoszczędzisz wiele czasu”

 

Jak sądzisz, które słowa bardziej by Ciebie zachęciły do zakupu? Czy słowa, które mają za zadanie przedstawianie samych cech, zalet produktu czy po prostu wolałbyś poznać korzyści jakie będziesz miał z produktu?

 

Teraz pytanie, skoro mam dużą gamę produktów a przecież nie mogę każdego opisać na ulotce, ponieważ należy się trzymać zasady “krótko i na temat”, to jak to zrobić?

 

Zamiast wypisać korzyści płynące z zakupu kilku produktów, zaprezentuj korzyści wiążące się z zakupem ich właśnie u Ciebie lub połącz ich korzyści i przedstaw.

Tylko co to może być?

 

Jeśli uważasz że masz wykwalifikowany personel lub jesteś taką osobą, możesz napisać przykładowo:

 

  • “Z nami dokonasz właściwego wyboru”
  • “U nas błyskawicznie dokonasz zakupu“

 

Jeśli prowadzisz np. restauracje, pub możesz napisać że twój klient będzie mógł przyjemnie spędzić czas, dobrze zje lub się napije,  a korzyśc przedstawisz przez napisanie zdań takich jak:

 

  • “Spędzisz czas w doskonałej atmosferze”
  • “Smak naszych dań doprowadzi Cię do rozkoszy.“ <- bardzo dwuznaczne wyrażenie, trochę kontrowersji nigdy nie zaszkodzi :), oczywiście nie warto przesadzać.
  • “Nasza kawa maksymalnie Ciebie pobudzi“

 

Jednak co z przedstawianiem cen jako korzyści? Nie stosując słów takich jak:

 

  • “U nas najniższe ceny”
  • “Atrakcyjne ceny”

 

z pewnością wyróżnisz się spośród konkurencji, możesz zamienić je na:

 

  • “U nas zapłacisz mniej“
  • “Wybierając nas, nie przepłacasz”

 

Chcę zwrócić uwagę, ze to tylko przykłady, nie musisz ich stosować, może nawet nie powinieneś, ich celem jest tylko zrozumienie czym są korzyści dla klienta, a czym zalety. Przedstawiając korzyści, klienci nie będą zastanawiali się dlaczego skorzystać z twojej oferty, tylko będą już to wiedzieć, dzięki Tobie!

4. Wiem już w jaki sposób pisać, tylko co?

Najważniejszy element treści ulotki to nagłówek, jeśli sądzisz że warto umieścić w nim tylko logotyp swojej firmy oraz jej nazwę, to niestety jesteś w błędzie. Nagłówek musi zachęcić potencjalnego klienta do zagłębienia się w treść twojej ulotki, jeśli będzie nieodpowiednio skonstruowany może spowodować obniżenie skuteczności Twojej ulotki reklamowej, w najgorszych przypadkach może doprowadzić do jej całkowitego zignorowania przez blisko 97% odbiorców.
Odpowiedzią dlaczego sam logotyp oraz nazwa firmy w nagłówku to bardzo zły pomysł, zastanów się czy w momencie kolportażu ulotki jesteś na tyle znany aby sobie na to pozwolić.
Najprościej napisane nagłówki mają na celu same przekazanie treści oferty, np. “Zakład fryzjeski Ola”, jednak sądzę że po przeczytaniu części tego artykułu zastanawiasz się nad jego wątpliwą skutecznością.
Napisać dobry nagłówek to część prawdopodobnie najtrudniejsza, aby go dobrze napisać należy odnieść się do potrzeb klientów z danej branży, możesz zastosować nagłówek, który zaintryguje większość Twoich klientów do zagłębienia się w ofertę.
Jeśli zastanawiasz się jak napisać dobry nagłówek, to jestem pewien, że ty najlepiej znasz swoją branżę, nabyłeś już doświadczenie jakie pozwoliło Tobie dowiedzieć się, czego oczekują Twoi klienci, możesz rozpisać sobie kilka takich potrzeb, porozmawiać ze znajomymi i zapytać się co za wyrażenie nie pozwoliłoby im na porzucenie ulotki.
Pamiętaj także że niekoniecznie musisz rzucać się na głęboką wodę, jeśli nie jesteś pewien że ten nagłówek będzie odpowiedni możesz wrócić do standardowego, możesz zawsze nadrobić przeciętny nagłówek pozostałą interesującą klientów treścią, wtedy i tak wyróżnisz się spośród wielu ulotek reklamowych.

 

Pisanie dobrych aż do niesamowicie skutecznych nagłówków to efekt wieloletnich analiz wielu copywriterów oraz osób które zajmują się marketingiem. Do tej pory przeglądając wiele ulotek, nie zauważyłem aby ktoś robił to w sposób przynajmniej dobry.

 

Dlatego jeśli uważasz że zajmujesz się sprzedażą dobrych produktów, może masz do zaoferowania usługi lepsze niż konkurencja, może też niższe ceny lub cokolwiek innego to wszystkie korzyści które wynikają z Twojej przewagi zamieść na ulotce. Może niekoniecznie w identyczny sposób jak zamieszczony w tym artykule. Czy zastosujesz te metody w praktyce przy przygotowywaniu ulotki to pytanie tylko i wyłącznie do Ciebie.

 

5. Czy przeciętny grafik potrafi zniszczyć wartość ulotki?

 

Jeśli weźmiemy pod uwagę, że jej treść jest odpowiednia może się to zdarzyć tylko w przypadku gdy mamy do czynienia z domorosłym lub beznadziejnym grafikiem. Wtedy po prostu nie najgorszym rozwiązaniem będzie drukowanie ulotek na zwykłej drukarce po wcześniejszym przeniesieniu treści ulotki do dowolnego edytora tekstu. Jeśli posiadasz chociaż przeciętny gust estetyczny łatwo odróżnisz które prace się do czegoś nadają, a które nie.
Jednak zoptymalizowanie skuteczności sprzedażowej to już inna sytuacja, nie mam zamiaru w tej chwili oczerniać grafików, którzy wykonują ulotki. To nie ich wina, w końcu jedynym ich zadaniem jest tworzenie właśnie grafiki. Jednak jeśli nie mają odpowiedniej podpory w postaci osoby, która zna się na skutecznej sprzedaży taka ulotka nie rozwinie w 100% skrzydeł.

 

Należałoby już tutaj odróżnić prawdziwą pracownię reklamy, której zależy nie tylko na wykonaniu projektu, ale także na tworzeniu takich form reklamowych które będą skutecznie promowały firmę klienta oraz jego produkty lub usługi.

 

Podsumowując część pierwszą artykułu:

 

  • Ulotka skuteczna, to taka która sprzedaje
  • Nigdy nie rozpoczynaj projektowania ulotki od grafiki,
  • Ulotka nie będzie odpowiednio skuteczna jeśli grafika i treść się nie uzupełnią,
  • Przeciętny grafik nie stworzy odpowiedniej podpory dla dobrej treści, zły potrafi ją zniszczyć,
  • Nie powinieneś brać przykładu z ulotek konkurencji, inaczej “wtopisz się w tłum”,
  • Pierwsza strona jest kluczem do stworzenia skutecznej ulotki reklamowej,
  • Pisz bezpośrednio do swojego potencjalnego klienta,
  • Wzywaj do akcji, niech twój klient stanie się aktywnym kupującym,
  • Prezentuj korzyści, a nie zalety swojej oferty,
  • Dobry nagłówek może stać się kluczem do zwielokrotnienia skuteczności ulotki,

 

W drugiej i już niestety ostatniej części artykułu zatytułowanego „Jak stworzyć skuteczny i dobry projekt ulotki reklamowej” zamierzam właśnie przedstawić błędy jakie popełnia się podczas tworzenia grafiki przeznaczonej dla ulotek reklamowych i jakie elementy najlepiej stosować aby twoja ulotka nie była wizualnym wybrykiem natury, ani atrakcją, tylko maksymalnie zoptymalizowaną metodą promocji.
Mam nadzieję że pierwsza część artykułu pomogła ci w pewnym stopniu zrozumieć jak powinno się tworzyć skuteczną reklamowo ulotkę, dlaczego nie są w ten sposób tworzone i dlaczego nie powinno się brać z nich przykładu.
Proszę pozostaw komentarz poniżej artykułu i podziel się swoją opinią.