Badania pokazują, że Polacy coraz częściej dokonują zakupów przez Internet. Internetowa sprzedaż na rynku polskim rozwinęła się dopiero kilka lat temu, jednak obroty stanowią już prawie 4 % całego handlu detalicznego. Pokazuje to, jak duży potencjał drzemie w rynku sprzedaży internetowej.

Branża ecommerce w Polsce notuje co raz większe wzrosty. Wartość gospodarki internetowej w Polsce w 2012 r. wyniosła 93 mld zł. Według danych spółki Polskie Badania Internetu, e-commerce w naszym kraju w 2012 r. wygenerował 21,5 mld zł, co daje mu udział 3,8 proc. w całym handlu. Według rożnych źródeł, zakupy w internecie robi od 7 do 9 mln Polaków. 15 proc. z nich dokonuje zakupu kilka razy w miesiącu, 19 proc. raz w miesiącu, a 41 proc. przyznaje się do kilku transakcji w ciągu roku. Jak więc zrobić własny sklep internetowy i wykroić z tego tortu coś dla siebie?

Dla kogo jest ten tekst?

Poradnik ten przeznaczony jest dla osób z ograniczonym budżetem finansowym, bądź bliskim zeru. Nawet w takiej sytuacji możemy stworzyć dobrze funkcjonujący sklep internetowy.

Hosting

Na samy początku należy wykupić miejsce na serwerze, czyli hosting. Potrzebna nam będzie również domena i aplikacja sklepu internetowego. Odpowiedni hosting zdobędziemy już za 100-300zł w skali roku. Kolejna sprawa to certyfikat SSL. Taki certyfikat chroni klientów naszego sklepu. Koszt to ok 100zł rocznie.

Oprogramowanie

Następnym krokiem jest wybór oprogramowania sklepu internetowego. Najważniejsze aby charakteryzowało się ono dużą funkcjonalnością i dawało możliwość ciągłej rozbudowy sklepu i integracji z licznymi aplikacjami zewnętrznymi. Tak naprawdę sam sklep to tylko wierzchołek góry lodowej. Zająć musisz się również takimi sprawami, jak system płatności, magazyn, wysyłka, obsługa klienta czy inne kanały sprzedaży.

Bardzo ważnym w dzisiejszych czasach jest również aby nasz sklep internetowy potrafił dostosować się do rozmiaru każdego urządzenia, na którym jest wyświetlany. Są to tak zwane sklepy responsywne (Responsive web designe), które automatycznie zmieniają układ elementów sklepu pod konkretny rozmiar wyświetlacza.

Zwróć również uwagę na możliwości analityczne oprogramowania. Są to informacje skąd pochodzi ruch na naszym sklepie, czego klient szuka czy też jak szybko z naszego sklepu wychodzi. Wszystko to jest bardzo ważne do ciągłego zwiększania sprzedaży.

Polecamy rozwiązanie Open Source jakim jest PrestaShop, gdzie za licencję zapłacimy 0zł. Ogromną zaletą jest tutaj fakt, że pliki sklepu należą do nas i w każdej chwili możemy wnieść potrzebne zmiany. Jeśli masz chęci, a przede wszystkim czas, to sklep taki możesz skonfigurować samodzielnie. Tak naprawdę nie chodzi o techniczną umiejętność konfiguracji tego sklepu, ale o wiedzę nt. sprzedaży w internecie. Jeśli nie masz czasu na uzupełnienie tej wiedzy, a sklep ma faktycznie sprzedawać a nie tylko być, to lepiej samą konfigurację zlecić komuś, kto się na tym zna.

Jak zrobić sklep internetowy tak aby sprzedawał.

Nie ma nic gorszego niż sklep internetowy po którym błądzę nie mogąc znaleźć produktu. Zadbaj o to, aby nawigacja Twojego sklepu ułatwiała Twoim klientom sprawne i intuicyjne poruszanie się po nim.

Strona główna

Zadbaj o to, aby strona główna Twojego sklepu zatrzymywała każdy rodzaj potencjalnych klientów. Wyróżniamy następujące typy:

poszukiwacz promocji – klient, który nie czyta strony a skanuje ją w celu znalezienia magicznego hasła “promocja”, “rabat”, “wyprzedaż”

gadżeciarz – musi mieć wszystko co najnowsze. Nabywa produkt zanim inni jeszcze dowiedzą się o jego istnieniu.

klient “z polecenia” – nie mylić z klientami, którzy weszli na nasz sklep z racji polecenia go przez znajomego. Chodzi o osoby, które kupują jakiś produkt tylko jeśli ma on wiele pozytywnych komentarzy czy opinii innych użytkowników.

Proces zakupowy

Najlepiej sam przez niego przejdź. Nawet nie zdajesz sobie sprawy ilu klientów porzuca koszyk ze względu na zbyt skomplikowane formularze. Osób, które rezygnują z zakupu kiedy produkty są już w koszyku jest od 40% aż do 70%. Może warto pomyśleć o opcji możliwości zakupu bez konieczności rejestracji?

Nie kombinuj z cenami

Czy nie irytuje Cię kiedy wchodzisz do sklepu, widzisz bardzo atrakcyjną cenę a przechodząc do koszyka okazuje się, że koszt przesyłki jest dwa razy wyższy niż zazwyczaj? No właśnie. Klient również będzie poirytowanym tym faktem i po prostu z niego wyjdzie. Bo po co ma zostawać skoro w google znajdzie kilkadziesiąt innych sklepów.

Klient kupuje wzrokiem

Dobry sklep internetowy jest atrakcyjny wizualnie. Jest kilka faktów, które pokazują, że zmysł wzroku jest istotnym elementem w podejmowaniu decyzji zakupowej. Po pierwsze, większość ludzi to wzrokowcy. Po drugie, jesteśmy bez przerwy bombardowani przeróżnymi informacjami. Coraz częściej również praca od nas tego wymaga. W tej sytuacji, chcemy odpocząć choćby robiąc zakupy. Liczy się też świadomość o tym, że to, co kupujemy jest dobrej jakości.

Sklep internetowy i opinie na jego temat

Liczba pozytywnych jest tym, co znacząco wpływa na zakupy w Twoim sklepie to. Nie ma nic, co bardziej buduje zaufanie w oczach klientów niż liczne pozytywne komentarze na temat jakości obsługi, szybkiego kontaktu i jeszcze szybszej realizacji zamówień.

Jak zrobić sklep internetowy od którego klienci nie odchodzą

Poznaj techniki, które zwiększają wartość jednego zamówienia i obniżają ryzyko przejścia klienta do konkurencji.

Cross selling, czyli sprzedaż krzyżowa. Jest to polecanie klientowi produktu uzupełniającego zakup. Dla przykładu można podać mamę, która kupuje produkty dla dziecka a przy okazji może również kupić dla siebie odzież przystosowaną do karmienia. Dzięki temu unikamy sytuacji, w której klient zapomni o zakupie jakiegoś produktu, a szukając po raz kolejny, mógłby trafić do konkurencji.

Up selling, czyli sprzedaż dodatkowa. Polega ona na tym, że w momencie kiedy klient ogląda dany produkt to poniżej czy obok wyświetla się informacja o dostępności podobnego produktu w lepszej jakości, a co za tym idzie, w wyższej cenie.

Podsumowując, zadbaj o to aby oprogramowanie sklepu internetowego dawało Ci możliwość jego dalszej rozbudowy. Zaprojektuj sklep tak, aby był łatwy w obsłudze i skorzystaj z technik sprzedaży w sklepach internetowych, a w szczególności z techniki cross seling i up selling.

Wysokich obrotów 🙂

Daniel Adamiak